BIOGRAFIE

Kervin Bos. Aangenaam! Ik ben geboren op 11 maart 1987 in Woerden en tegenwoordig woonachtig in Staphorst. Al zo lang ik mij kan herinneren speelt motorrace een grote rol in mijn leven, maar pas op 13-jarige leeftijd kreeg ik de kans mijn racecarrière te starten.

 

Ik bleek al mijn energie kwijt te kunnen in de brommerraces en dat zette mijn leven in een ander perspectief. Op en naast de motor. Vanaf toen had ik één droom: punten pakken in het WK Superbike. Na veel ups en downs lukte dat op zondag 27 april 2014! In de stromende regen op TT Circuit Assen. De ontlading na de elfde plaats vergeet ik echt nooit meer.

 

Wat ik op dat moment nooit kon vermoeden was dat een half jaar later mijn racecarrière abrupt tot een einde kwam. Ik verbrijzelde door een crash op het TT Circuit mijn heup en bekken. Intensieve revalidatie volgde en gelukkig ben ik daar goed uitgekomen! Mijn racecarrière is ten einde, maar de motorsport speelt meer dan ooit een grote rol in mijn leven.

Tijdens het WK Superbike in Assen in 2015 maakte ik mijn debuut als gastspeaker. Dit was een geweldige ervaring. Ik wist vanaf dat moment waar een groot deel van toekomst zou komen te liggen. Hierna kreeg ik de kans om bij een SBK-uitzending van Eurosport aan te schuiven bij Iwan van der Valk. Dit veranderde mijn leven op positieve manier!

 

Ik spring nog af en toe op de motor om anderen te trainen of zelf een wedstrijd mee te rijden, maar het actief racen is voorbij. Ik werk fulltime bij Ten Kate Racing Products, een bedrijf met wereldfaam in de motorsport en goed voor heel veel wereldtitels en nog veel meer nationale kampioenschappen. Daarnaast ben ik de officiële Eurosport-commentator van het WK Moto2 en Moto3, versla ik met regelmaat WK Superbike-races en ben ik gastspeaker van het TT Circuit Assen.

 

Nu is ieder weekend, net zoals tijdens mijn racecarrière,  gevuld met de motorsport. Het voelt nog steeds als topsport, maar dan op een andere manier.”

DE RACECARRIÈRE VAN KERVIN BOS

2001 tot en met 2006
Deelname aan verschillende brommerraceklassen.

 

2007
Team: KBRacing
Motor: Honda CBR600RR
Opmerking: “Mijn eerste jaar op een dikke Supersport. Een jaar met vallen en opstaan.”

 

2008
Team: Vd Heyden Motors Racing Team
Motor: Yamaha YZF-R6
Opmerking: “Het eerste volledige seizoen in het ONK Supersport 600. Het werd duidelijk dat een podiumplaats haalbaar moest zijn. Tijdens de beroemde 501 van Assen was het voor het eerst raak! Een emotioneel moment.”

 

2009
Team: Vd Heyden Motors Racing Team
Motor: Yamaha YZF-R6
Opmerking: “Een jaar vol mooie herinneringen. Hoogtepunten waren mijn deelname aan het EK Supersport in het Spaanse Albacete en de negentiende plaats in het WK Supersport op Assen. Ik behaalde diverse podiumplaatsen in het ONK Supersport 600 en scoorde top-5 klasseringen in het IDM Supersport.”

 

2010
Team: Vd Heyden Motors Racing Team
Motor: Yamaha YZF-R6
Opmerking: “Diverse overwinningen in de start van het seizoen en een titanenstrijd met de teruggekeerde Raymond Schouten! Helaas brak ik mijn knie en bovenbeen tijdens een crash en werd ik enkele malen vervangen door voormalig wereldkampioen Supersport en huidig WK Superbike-topper Michael van der Mark.”

2011
Team: Vd Heyden Motors Racing Team
Motor: Yamaha YZF-R6
Opmerking: “Een confronterend jaar. Ik was de snelste, maar kreeg geen titel. Ondanks vier overwinningen op een rij, verloor ik het kampioenschap door een enkelbreuk. Ik mocht deelnemen aan de WK Supersport op Assen en de Nürburgring. Gaaf, maar die verloren titel bleef pijnlijk.” 

 

2012
Team: Vd Heyden Motors Racing Team
Motor: Yamaha YZF-R6
Opmerking: “Zonder twijfel het slechtste jaar uit mijn racecarrière. De ziekte van Pfeifer werd bij mij geconstateerd en mijn enkelblessure wilde niet goed herstellen. Bovendien bleek het runnen van een eigen team iets te veel van het goede te zijn!”

 

2013
Team: Hebro Ten Kate Honda Racing
Motor: Honda CBR600RR
Opmerking: “Het jaar van de veranderingen. Ik stopte met mijn eigen team, wisselde de Yamaha in voor een Honda en Dunlop voor Pirelli. Met de Nederlandse Supersport-titel en Brits Supersport-wildcards op Assen, Brands Hatch en Silverstone werd het een seizoen om nooit te vergeten. Alles viel samen na drie rampjaren, iets waar ik tot de dag van vandaag nog altijd erg trots op ben.”

 

2014
Team: LiquidRubber Winteb Ten Kate Honda
Motor: Honda CBR1000RR
Opmerking: “Veel hoogtepunten dit jaar, maar helaas ook veel dieptepunten. Tot halverwege het seizoen reed ik voor de ONK-titel, maar een technisch probleem deed mij afhaken. Gelukkig maakte de elfde plaats tijdens het WK Superbike Assen en de vierde plek in het BSB Supersport op het TT Circuit veel goed. Echt mis ging het tijdens Race of the Champions met een gebroken heup en bekken tot gevolg.

 

2015
De start van een nieuw leven, maar nog altijd met motorracen als rode draad.

QUICK FACTS

kervin-bos_profielfoto

Naam:

Kervin Bos

 

Geboortedatum:

11 maart 1987

 

Geboorteplaats:

Woerden

 

Woonplaats:

Staphorst

 

Vorig beroep:

Motorcoureur

 

Huidig beroep:

Parts & Bike sales bij Ten Kate Racing Products, Sportcommentator

 

Kervin Bos’ racecarrière in het kort:

  • ONK Supersportkampioen
  • WK Superbike wildcard
  • WK Supersport wildcards
  • Brits Supersport wildcards
  • Duits Supersportdeelnames
  • Nederlands Superbike- en Supersportdeelnames